Prologue



  15 minit sebelum tengah hari dan aku sudah terpacak depan restoran berputar KLCC ni. Lapar? Agakla. Tapi itu tak sepenting business yang aku kena hadap sekejap lagi. Aku memeriksa pakaian buat kesekian kalinya. Sama tapi tak serupa. Setelah yakin, aku melangkah masuk ke dalam restoran itu dan mencari si penemu yang berjanji denganku.

‘It’s okay, bebeh. ’
‘Settle bende ni, kite blah.’
‘Fuh. Tenang. Dah banyak kali buatkan. Its okay.’
          

   Sesi penenangan diri sambil kaki mangatur langkah ke destinasi. Dengan badan yang tegap duduk membelakangi aku, tangannya tidak lepas daripada tab. Sibuk mungkin. Semakin rapat jarak kami, aku semakin tidak keruan. Patah balik? Ke tak?

Tengah aku berkira kira nak balik, dia menegur.

‘Maya?”

Aku terkejut. Maya?? Maya je??? Bukan cik ke saudari? Bila pulak isytihar member? Aku pandang muka dia. Handsome? Ashe ashe je. Pakwe aku dasyat lagi.

Kutuk kutuk pun aku tetap angguk. Sape nama mamat ni? Meh biar aku panggil dia gelaran sedap sikit. Dasar biadap.

“Atok? Nama apa?”
Dia senyap. Masih diam. Aku tunggu. Dia angkat tangan.
Aik?
“yes sir? Order please.”

Dia. Tak. Peduli. Kat. Aku. Dasar atok biadap. Fine. Aku tak kesah pun. Just, macam ni ke trend nak tunjuk hots. Guh. Jijiks. Kot kot la kan nak tunjuk cool type yg tak layan perempuan tapi just layan isteri.

GUHH. This is basically not a blind date but a marriage meeting! Well. Pape jelah. Just do my work and kita chow.

“Sorry. Doesn’t feels like in need of anything. I’m in rush.”

Pelayan tu mcm faham aura mata aku yg bzzt bzzt, terus pergi. Lelaki depan aku ni, tak order ape ape. Tengok pinggan dengan gelas kosong dia pun aku tau yang dia dah makan dulu. Cis.

“So, encik yang saya tak tahu nama, let’s head to business, shall we?”
“Okey. Hujung bulan ni, prepare nikah. The next 2 days, reception.”
“Pardon??” Nasib tak melayang meja ni aku hentak. Terkejut giler. Benda macam ni aku dah selalu hadap. Cuma opponent macam ni rare sikit.

Nikah atok die. Memang kahwin ni macam prepare exam. Sesenang cap kicap Jalen je kau nak atur hidup orang. Itulah….tulah manusia macam dia ni punya perangai. So, mission begins!

“Saya datang just nak khabarkan bahawa SAYA. TIDAK. MAHU. BERKAHWIN. Lebih lebih lagi dengan seorang atok.”

Aku tenung mata dia. Kita kena tegas sikit kalau nak menang and mata kena jegilkan sikit. Baru ada aura intimidating tu. Tapi wajah atok ni relax je. Dia tak heran pun dengan aura aku ni. Ntah-ntah dia saja nak sorok takut dia.

“ I’m an ambitious man. I’ve already make my plan ahead of time. Hari ni ialah hari aku jumpa dengan bakal isteri aku eventhough she’s a kid. So, WHOEVER appears in front of me, TODAY, shall be my wife in a month. Don’t mess up my plan. Is it clear, Maya? Or should I say, adik kepada Maya?”

For goodness sake, he knows. Mampuslah nak.



*Tadaaaaa dh siap. kekeke. saya masih baru..so do comment for another bab. and support me cuz i don't want to be haangat2 najis ayam :')

Comments

Popular Posts